Αρχείο για Αύγουστος, 2011

ΜΟΥΣΙΚΟΧΟΡΕΥΤΙΚΟ ΥΦΟΣ ΤΩΝ ΒΛΑΧΟΦΩΝΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

Αύγουστος 18th, 2011

(Ομιλία του Τσιαμήτρου Γιάννη στο Ξηρολίβαδο στις 18 Αυγούστου 2011 μέσα στο πλαίσιο των «γιορτών Βερμίου»(στοιχεία για τον Τρανό Χορό πάρθηκαν από ομιλία του Κωνσταντίνου Αδάμ Καθηγητή Φ.Α – πρώην Προέδρου της Π.Ο.Π.Σ. Βλάχων.(εισήγηση για το 3ο Συμπόσιο για τον Ελληνικό Χορό)

Α. Εισαγωγή
Το θέμα είναι τεράστιο και μέσα σε λίγες γραμμές είναι σίγουρο ότι δεν μπορεί να εξαντληθεί. Απλά, από την εμπειρία μας ,αλλά και από την άντληση τεκμηριωμένων στοιχείων από σπουδαίους επιστήμονες και ερευνητές θα προσπαθήσουμε να φωτίσουμε το θέμα, με έναν κατανοητό τρόπο και λόγο για τον απλό ακροατή.
Καταρχάς πρέπει να τονιστεί ότι ο παραδοσιακός χορός σήμερα μέσα στο αστικό περιβάλλον που ζούμε, είτε το θέλουμε είτε όχι, έχει αλλάξει, γιατί ακριβώς δεν ζούμε σε παραδοσιακή κοινωνία. Σήμερα ο χορός αυτός έχει περισσότερο ψυχαγωγικό και όχι εθιμικό και κοινωνικό χαρακτήρα ,έχει ομογενοποιηθεί, έχουν δημιουργηθεί σύλλογοι και γενικά υπάρχει μια διαφορετική εξέλιξη.
Παρόλα αυτά ,η χορευτική πρακτική στην κοινωνία που ζούμε περιέχει στοιχεία και των δύο κόσμων (παραδοσιακού-αστικού), πράγμα που συμβαίνει και μάλιστα περισσότερο στους βλαχόφωνους Έλληνες. Τα ιδιαίτερα γλωσσικά ιδιώματα, δηλαδή τα βλάχικα και ο αρνητικά φορτισμένος όρος «Βλάχος», σε συνάρτηση με τις επιδράσεις της ρουμάνικης προπαγάνδας σήμερα δεν αποτρέπει τους βλαχόφωνους Έλληνες να εκδηλώνουν τη μουσικοχορευτική τους ταυτότητα και δεν υπάρχει πλέον λόγος για μεμψιμοιρία και αίσθηση απομόνωσης.
Τέλος ,πρέπει να επισημανθεί ότι στο παρελθόν ο χορός ξεκίνησε σαν ενιαία έκφραση μαζί το τραγούδι, παραχώρησε αργότερα μια θέση και στα όργανα, και όλα μαζί τελικά απετέλεσαν τη σημερινή τέλεια σύνθεση που είναι : χορός- τραγούδι – μουσικά όργανα Ωστόσο, η πρωταρχική μορφή χορός- τραγούδι χωρίς την ύπαρξη οργάνων διατηρείται ζωντανά και όχι με αναβίωση ακόμα και σήμερα στους βλαχόφωνους Έλληνες ,πράγμα που αποδεικνύει, έτσι απλά, ότι αυτοί έχουν διατηρήσει αρχέγονες παραδόσεις αιώνων. Δεν έχει κανείς παρά να ανηφορίσει τα καλοκαίρια στα Βλαχοχώρια της Πίνδου στους τρανούς χορούς για να το διαπιστώσει.

Β. Χαρακτηριστικά – Χοροί- Τραγούδια- Μουσική – Όργανα
Πρώτα από όλα, πρέπει να αναφερθεί ότι το μουσικοχορευτικό ύφος των βλαχοφώνων έχει την αφετηρία του στην οροσειρά της Πίνδου και αποτελεί μέρος του αντίστοιχου ύφους της Ηπείρου και μάλιστα την καρδιά του.
Οι Βλαχόφωνοι Έλληνες έχουν πρώτον ιδιαίτερα κοινά χαρακτηριστικά στο μουσικοχορευτικό τους ύφος ως κλειστή πληθυσμιακή ομάδα και δεύτερον υπάρχει μια διαφοροποίηση από τόπο σε τόπο λόγω της διασποράς τους και των αναπόφευκτων επιρροών ,πράγμα που είναι φυσιολογικό.
Για την πρώτη περίπτωση αναφέρουμε το βαρύ, αδρό ,μεγαλοπρεπές ,αρχέγονο και δωρικό χαρακτηριστικό ,όσον αφορά στον χορό, στον ρυθμό και στην μελωδία. Πιο συγκεκριμένα ,τα Μπεράτια και τα Συγκαθιστά των Βλαχοφώνων σε 7 χρόνους με γυρίσματα σε 2 χρόνους είναι πιο αργά από αυτά της Θεσσαλίας. Το ίδιο συμβαίνει και στα βαριά τσάμικα όπως τα λένε οι παλιοί, δηλαδή τα Ζαγορίσια των 5 χρόνων όπως είναι ο Λεωνίδας και το Καραπατάκι.
Στην δεύτερη περίπτωση και ιδιαίτερα στον χορό, αναφέρουμε τον χορό Ζαχαρούλα του Βερμίου, ο οποίος έχει σαφή επιρροή στην κίνηση από Μακεδονικούς χορούς όπως ο Νιζάμικος και το Παιτούσκινο αλλά και οι χοροί Χατζηστέργιος και Βλαχούλα των Βλαχοφώνων της Ανατολικής Μακεδονίας που μοιάζουν με τους χορούς των Ντοπίων των Σερρών.
Οι χοροί των Βλαχοφώνων είναι οι χοροί στα δύο και στα τρία, τα τσάμικα όπου διαπιστώνεται ξεκάθαρα η ελληνικότητά τους και το αδιαίρετο του πολιτισμού της στεργιανής Ελλάδας και ακολουθούν οι κύριοι χοροί τους ,που είναι τα Συγκαθιστά με τα γυρίσματά τους. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στους χορούς από το Συράκο Γιάννη Κώστα και Μπαλατσό, το Βωβουσιώτικο από την Βωβούσα ,στον Μετσοβίτικο ή Κεφάλι από το Μέτσοβο και την Κουτσούφλιανη Τρικάλων, στην Φραγκίτσα των Βλάχων από τα μεγάλα Λιβάδια Πάϊκου ,στο Μπαϊράτσε από την Βλαχοκλεισούρα που έχει τον ρυθμό του Πουστσιένο της Φλώρινας, το Βαρύ Μπεράτι από το Κεφαλόβρυσο και βέβαια στην Ζαχαρούλα και στον Χατζηστέργιο που ήδη αναφέραμε. Οι ρυθμοί είναι ίδιοι με τους ελληνικούς: 2/4, 4/4, 3/4, 5/4, 7/4, 8/4 και τους συναντάμε από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Σπουδαίοι μουσικολόγοι όπως ο Ελβετός Samuel Baud Bovy και o Brailoiu μας αποδεικνύουν πως η αρχαία μετρική με τους πυρρίχιους, ίαμβους, τροχαίους, σπονδείους, ανάπαιστους, δάκτυλους κλπ, ρυθμούς ,που συναντιούνται και στην μουσική των βλαχοφώνων ,πέρασε ομαλά στην στιχουργία του ελληνικού δημοτικού τραγουδιού και κατ’επέκταση και στην μουσική του. Δεν έχουμε τον χρόνο να κάνουμε μεγαλύτερη ανάλυση.
Τα τραγούδια τους είναι και στα βλάχικα ιδιώματα και στα ελληνικά και συναντάμε Πολυφωνικό (βλάχικο) τραγούδι στους Αρβανιτόβλαχους, όπως ακριβώς συμβαίνει στους συνέλληνες της περιοχής Πωγωνίου.
Μετά τον χορό και τα τραγούδια θα αναφερθούμε και την μουσική των βλαχοφώνων καταθέτοντας εν συντομία την άποψη της διδάκτορος εθνομουσικολόγου Αθηνάς Κατσανεβάκη η οποία κατέληξε στο εξής: Μετά από έρευνα δέκα χρόνων στην φωνητική μουσική των βλαχοφώνων στα Δυτικά Βαλκάνια και περισσότερο στην Πίνδο, η καθηγήτρια επιβεβαιώνει ένα ισχυρό δεσμό και μια παλιά ρίζα της περιοχής για το συντριπτικό ποσοστό των Βλαχόφωνων και Σλαβόφωνων της περιοχής μαζί με τούς Ελληνόφωνους Ηπειρώτες και Μακεδόνες στην Δυτική Ελλάδα, καθώς και με τους Αλβανόφωνους της ευρύτερης περιοχής της Βορείου Ηπείρου στη νότια σημερινή Αλβανία.
Επίσης ο μουσικολόγος Παντελής Καβακόπουλος σε Ανακοίνωσή του το 1979 στο 4ο Συμπόσιο Λαογραφίας του Ιδρύματος Μελετών Χερσονήσου του Αίμου μας επισημαίνει την αρχαϊκότατα του Συγκαθιστού των βλαχοφώνων ,όπου τον αναλύει .Εμείς για τον απλό ακροατή απλά θα αναφέρουμε το κυρίως θέμα του χορού, η κύρια δηλαδή μελωδία, που είναι σε 8 χρόνους, και κατόπιν τα γυρίσματα του που είναι σε 7 χρόνους και 2 χρόνους. Με άλλα λόγια έτσι να το πούμε απλά, η χορευτική και μουσική διαδικασία δεν αποτελείται από έναν μόνο χορό και μια μόνο μελωδία αλλά από σύνθεση, πολλών χορών ,μελωδιών και ρυθμών μαζί (το ένα πίσω από τον άλλο χωρίς σταματημό).
Τέλος όσον αφορά στα μουσικά όργανα αυτά στην αρχή ήταν πενιχρά γιατί το τραγούδι. είχε τον πρώτο λόγο. Αυτά ήταν η γκάιντα, η φλογέρα και ο ταμπουράς. Αργότερα και στα τέλη του 19ου αιώνα με αρχές 20ου έχουμε βαθμιαία την είσοδο ορχήστρας η οποία αποτελείται από κλαρίνο βιολί- λαούτο και ντέφι. Στις περιοχές δε της Δυτικής και Κεντρικής Μακεδονίας με πρώτη την Σαμαρίνα επικρατούν οι ορχήστρες χάλκινων πνευστών των οικείων περιοχών.

Γ. Ο Τρανός Χορός
Ο Τρανός Χορός είναι χορός τελετουργικός , αργός, απλός αλλά συνάμα μεγαλοπρεπής και περήφανος, αρχέγονα Ελληνικός, κρατά άσβεστη στο χρόνο τη μνήμη, μεταφέροντας από γενιά σε γενιά, τις μνήμες της κοινότητας, τους θρύλους και τις δοξασίες, τα ήθη και τα έθιμα των Βλάχων. Γίνεται στο « μεσοχώρι», στις αυλές των εκκλησιών, η σε άλλες επιλεγμένες τοποθεσίες . Σε αυτόν τον χώρο οι άγραφοι κανόνες καθορίζουν τα θέματα και τις διαδικασίες σύμφωνα με τις οποίες τα άτομα εντάσσονται στο ενιαίο χορευτικό σύνολο. Θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι άγραφοι αυτοί κανόνες τηρούνται με θρησκευτική ευλάβεια. απ΄όλους.
Στις πολλές περιοδείες που έχω κάνει τα τελευταία 30 χρόνια στα βλαχοχώρια της Πίνδου στην συνεχώς ίδια ερώτηση μου, γιατί στους τρανούς χορούς έξω από την εκκλησία στην γιορτή του Αγίου του χωριού όλα τα πλείστα των τραγουδιών είναι στην ελληνική γλώσσα, η απάντηση ήταν η ίδια : Έτσι τα βρήκαμε, έτσι τραγουδάμε και τραγουδούσανε οι πρόγονοί μας!!
Εδώ πρέπει να επισημάνουμε ότι οτιδήποτε τελετουργικό (τρανός χορός έξω από την εκκλησία, χοροί και έθιμα στην τελετουργία του γάμου, κλπ) αντέχει στο χρόνο και δύσκολα αλλάζει σε σύγκριση με τους χορούς και τα τραγούδια του γλεντιού και του πανηγυριού (κοσμικό μέρος).
Ενθυμούμαι ένα περιστατικό στην 10ετία του ‘80 όπου είχαμε χορέψει, ως Λαογραφικός Σύλλογος Βλάχων Βέροιας, στην Σαμαρίνα τον 15Αύγουστο μετά από πρόσκληση .Καθώς δίναμε την παράστασή μας στην αυλή της εκκλησίας, χορεύοντας στο κέντρο της αυλής, μας πλησιάζει μια γερόντισσα οργισμένη με ένα μπαστούνι και μας λέει επιτακτικά να χορέψουμε γύρω- γύρω στην αυλή και όχι στο κέντρο. Εμείς συνεχίσαμε να χορεύουμε ,γιατί δεν μπορούσαμε να αλλάξουμε τη ροή του προγράμματός μας. Δεν μπορούσαμε τότε να καταλάβουμε τη μεγάλη σημασία που είχε για τη γυναίκα αυτή να χορέψουμε γύρω- γύρω και ανοιχτά. Είχαμε προσβάλει τον ιερό τόπο και την λειτουργικότητά του εκείνη τη στιγμή ,χωρίς να το ξέρουμε, γιατί δεν το είχαμε ζήσει στα δικά μας βλαχοχώρια . Προσωπικά ζητώ, εκ των υστέρων, συγνώμη από την συμπαθέστατη εκείνη κυρία.
Στον Τρανό μπροστά μπαίνει πάντα η ομάδα των ηλικιωμένων με κορυφαίο το γηραιότερο. Ακολουθούν οι μεσήλικες και κατόπιν οι νεότεροι και τα παλικάρια Ακολουθούν οι γυναίκες με την ίδια αυστηρή σειρά. Έτσι σχηματίζεται ένας τεράστιος κύκλος «με μία κεφαλή» Στο μέσον του κύκλου εποπτεύει ο τελετάρχης, πρόσωπο σεβαστό και ως εκ τούτου αποδεκτό από όλη την κοινωνική ομάδα, ο οποίος συντονίζει τον χορό , δίνει τον τόνο, και ρυθμίζει κάθε λεπτομέρεια του.
Το τραγούδι αρχίζει από τον κορυφαίο και επαναλαμβάνεται ρυθμικά από τις υπόλοιπες ομάδες. Τα τραγούδια ποικίλουν κατά περιοχή, μπορούν να καταταγούν σε λυρικά, ερωτικά, ιστορικά, ηρωικά και κλέφτικα .
Παλιότερα η σειρά του Τρανού Χορού καθορίζονταν από την κοινωνική σύνθεση του χωριού. Μπροστά χόρευε η εύπορη τάξη των εμπόρων, ακολουθούσαν οι βιοτέχνες και μετά οι κτηνοτρόφοι με τις άσπρες φουστανέλες τους, και τέλος έκλειναν τον κύκλο οι αγωγιάτες με τις μαύρες τους φουστανέλες.
Αξίζει να επισημανθεί ότι ο Τρανός Χορός δεν μπορεί να προσεγγισθεί σαν βήματα, απλά τα βήματα ακολουθούν τον χορό .Εκείνο που μετράει είναι το συγκεκριμένο γεγονός που καθορίζει την ιστορική και πολιτισμική ταυτότητα ,ενότητα, αλληλεγγύη , συνέχεια ανά τους αιώνες και δήλωση παρουσίας της κοινωνικής ομάδας Γιατί εδώ δεν υπάρχει το ατομικό εγώ, αλλά το συλλογικό εμείς, δεν χορεύει το άτομο, αλλά ταυτίζεται χορεύοντας, ή μη ,με το κυρίαρχο στοιχείο του συλλογικού εμείς της κοινότητας του. Σπουδαίοι Τρανοί χοροί που γίνονται ακόμα και σήμερα είναι το ‘Κίνικ΄ στο Περιβόλι και ο ‘Τσιάτσος στην Σαμαρίνα.

Δ . Απόψεις επιφανών επιστημόνων

Παρακάτω παραθέτουμε απόψεις επιφανών ερευνητών, επιστημόνων και μουσικολόγων οι οποίοι μας δίνουν στοιχεία περί της ελληνικότητας χορών και τραγουδιών των βλαχοφώνων και της μεγάλης διαφοράς με τα αντίστοιχα των Ρουμάνων:
Σε ερώτηση του δημοσιογράφου τότε Γ. Έξαρχου στο Γ’ πρόγραμμα ραδιοφωνίας της ΕΡΤ το 1987 προς τον μουσικολόγο Γιώργο Παπαδάκη, όσον αφορά στη μουσική και τα τραγούδια των βλαχοφώνων, ο κ. Παπαδάκης απάντησε ότι «από την άποψη των κλιμάκων, των τρόπων, των διαστημάτων, των μουσικών οργάνων, αλλά και των ρυθμών πρόκειται ,όχι απλώς παρεμφερή με τα ελληνικά, αλλά για τα ίδια τραγούδια (με τα ελληνικά). Η μόνη διαφορά είναι στη γλώσσα και φυσικά στον τρόπο προσαρμογής των συλλαβών στους ρυθμούς και τις μελωδίες.
Ο Tache Papahagi (γλωσσολόγος, εθνολόγος λαογράφος) στην πορεία της έρευνάς του στο βιβλίο «Poezia Lirica populara» (λυρική λαϊκή ποίηση), Βουκουρέστι 1967, παραδέχεται μεταξύ άλλων ότι «όταν ακούσει κανείς τις μελωδίες των αρμάνικων -βλάχικων τραγουδιών θα οδηγηθεί στο συμπέρασμα ότι η αρμάνικη δημώδης ποίηση έχει προέλευση και καταγωγή ελληνική». Επίσης, το 1923 ο ίδιος συγγραφέας στο έργο του «Ο Problema De Romanitate Sud-Ilirica (ένα πρόβλημα νοτιο-Ιλλυρικού εκρωμαϊσμού) γράφει: Είναι γνωστός ο χορός του Ρουμάνου χωρικού, ένας και απαράλλαχτος σε όλη τη Δακορουμανία: μια ομάδα προσώπων, που πιάνονται από το χέρι, σχηματίζει ένα κύκλο κλειστό και χορεύει στο ρυθμό ενός μέτρου 2/4.
Ο εθνομουσικολόγος G. Markou στο έργο του Folclor Muzical Aroman (Αρμάνικη μουσική λαογραφία), Βουκουρέστι 1977, μεταξύ άλλων επισημαίνει ότι οι Αρμάνοι- Βλάχοι χορεύουν σε ρυθμούς η ονομασία των οποίων έχει ελληνική προέλευση (συρτός, συγκαστός, καραπατάκης, τσιάμικος).
Ο Eλβετός διάσημος εθνομουσικολόγος Samuel Baud-Bovy στο «Δοκίμιο για το ελληνικό δημοτικό τραγούδι»,Αθήνα 1984, και στα «Κουτσοβλάχικα τραγούδια της Θεσσαλίας»,Θεσ/νίκη 1990,συμπεραίνει ότι υπάρχει πολυφωνία στα τραγούδια των Βλάχων και ότι μουσικολογικά οι Σλαβόφωνοι και οι Ρωμανόφωνοι της Ελλάδας στην απόλυτή τους πλειονότητα είναι απόγονοι αυτόχθονου πληθυσμού(όπως και τα συμπεράσματα των ανθρωπολόγων).
Ο Αχιλλέας Λαζάρου στη μελέτη του «Ο Χορός των βλαχοφώνων»,Θεσνίκη 1979, βγάζει τα εξής συμπεράσματα: Ο Βλάχικος χορός έχει απαλές και αργές κινήσεις ενώ ο Ρουμάνικος είναι γρήγορος, ορμητικός και απότομος. Ο Αρμάνικος χορός εκτελείται με τραγούδι των χορευτών ενώ ο Ρουμάνικος με ενόργανη μουσική. Το γεγονός ,επίσης, ότι η λέξη κόρου= χορός των Αρμάνων –Βλάχων είναι πιο αρχαϊκή από την λέξη hora = χορός Ρουμάνων, που είναι καθαρά νεοελληνικό δάνειο, πιστοποιεί απερίφραστα ότι προηγήθηκε ο εκλατινισμός των Ελλήνων (μετέπειτα Αρμάνοι-βλάχοι) έναντι των Δάκων (μετέπειτα Ρουμάνοι).

Η Αθηνά Κατσανεβάκη στην διδακτορική της διατριβή με τίτλο «βλαχόφωνα και ελληνόφωνα τραγούδια της περιοχής Βορείου Πίνδου-Ιστορική-εθνομουσικολογική προσέγγιση: ο αρχαϊσμός τους και η σχέση τους με το ιστορικό υπόβαθρο(Θεσ/νίκη 1998) αποδεικνύει ότι οι Αρμάνοι –Βλάχοι είναι γηγενής αρχαιότατος ελληνικός πληθυσμός.
Οι απόψεις του Πισοδερίτη ,πολυγραφότατου Σωκράτη Λιάκου σύμφωνα με τους σύγχρονους ερευνητές είναι σεβαστές και παρουσιάζουν τεκμηριωμένα στοιχεία. Ο συγγραφέας μας παραθέτει τους παρακάτω επτά χορούς στο βιβλίο του «Μακεδονο-Αρμάνικα», Θεσ /νίκη 1976.:1. Αρματωλικός.), 2. Μπάσα (Μπάλος), 3. Κλέφτικος, 4. Σουρουβάρικος ή Ρογκατσιάρικος και Ισκινάρικος,(διονυσιακοί χοροί) 5. Συρτός (αρχαίος Γέρανος) 6. Τζιάτζιος (τρανός χορός)και 7. Χασάπικος(επηρεασμός από θρακιώτικους χορούς), όπου μας τονίζει χαρακτηριστικά ότι όλοι οι χοροί των Αρμάνων είναι αρχαιολοελληνικοί.
Έτσι από την έρευνα μας και τα στοιχεία ,που αναφέρθηκαν παραπάνω, οδηγούμαστε αβίαστα στο συμπέρασμα ότι το μουσικοχορευτικό ύφος το βλαχοφώνων Ελλήνων δεν είναι τίποτε άλλο από το ύφος γηγενών και αρχέγονων πληθυσμών του ευρύτερου ελληνικού χώρου. Έτσι, και από τον πολιτισμό για μια ακόμα φορά διαπιστώνουμε την ελληνικότητα του πληθυσμού αυτού, γεγονός που πάντοτε είμαστε υποχρεωμένοι να το διαλαλούμε γιατί, τα τελευταία χρόνια βρισκόμαστε εκ νέου αντιμέτωποι σε προσπάθειες δημιουργίας μειονοτήτων και περιφερειακού έθνους Βλάχων στην Βαλκανική. Αυτά δεν είναι φοβίες και αναμόχλευση του παρελθόντος. Είναι γεγονότα. Άλλωστε, η γνώση του παρελθόντος, ιστορικού ή πολιτισμικού, είναι απαραίτητη προϋπόθεση σε ένα λαό να αποκτήσει εθνική αυτογνωσία. Αντλώντας διδάγματα από τα περασμένα, είμαστε σε θέση να αποφύγουμε τα προηγούμενα λάθη και να πορευθούμε με ασφάλεια στο μέλλον.

ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΞΗΡΟΛΙΒΑΔΟΥ

Αύγουστος 13th, 2011

Αρθρο 1 (Ιδρυση)
Ιδρύεται σωματείο με την επωνυμία «ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΞΗΡΟΛΙΒΑΔΟΥ»
Αρθρο 2 (Εδρα)
Έδρα του σωματείου ορίζεται η Βέροια.
Άρθρο 3 (Σκοπός)
Σκοπός του Σωματείου είναι:
Η σύσφιξη των δεσμών και των σχέσεων και η τακτική επικοινωνία των νέων που κατάγονται από το χωριό μεταξύ τους και μεταξύ όλων των καταγόμενων από το ίδιο χωριό.
Η διατήρηση των ηθών, εθίμων και παραδόσεων του χωριού, όπως επίσης και η διατήρηση της βλάχικης γλώσσας..
Η ανύψωση του πνευματικού, ηθικού και πολιτιστικού επιπέδου.
Η προστασία του περιβάλλοντος και η βελτίωση της ποιότητας ζωής.
Η ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας, φιλίας και αλληλεγγύης μεταξύ των καταγόμενων από το Ξηρολείβαδο, αλλά και μεταξύ όλων των μελών του σωματείου.
Η συμβολή στην αντιμετώπιση τοπικών προβλημάτων και γενικότερων θεμάτων του κοινωνικού συνόλου.
Η έρευνα, μελέτη και επίλυση προβλημάτων του χωριού και η συμβολή γενικά στην ανάπτυξη του χωριού και η συνεργασία με τον Δήμο Βεροίας, τους κατοίκους του χωριού και τους τρεις τοπικούς συνεταιρισμούς.
Η αποπεράτωση του πνευματικού κέντρου ώστε να είναι πόλος έλξης τόσο των νέων του χωριού, όσο και χώρος εικαστικών εκθέσεων κλπ.
Η διοργάνωση πολιτιστικών, ψυχαγωγικών, αθλητικών και άλλων σχετικών εκδηλώσεων, όπως ομιλιών, προβολών, παραστάσεων συνεστιάσεων, χοροεσπερίδων, εκδρομών, αθλητικών αγώνων κλ.π.
Η δημιουργία χορευτικού συγκροτήματος παραδοσιακών χορών.
Η καλλιέργεια και ανάπτυξη καλών σχέσεων και η συνεργασία με άλλους πολιτιστικούς συλλόγους του νομού και γειτονικών νομών.
Άρθρο 4 (Μέλη του Σωματείου)
Ως μέλη του σωματείου μπορούν να εγγραφούν Έλληνες πολίτες, ανεξαρτήτως φύλου, οι οποίοι έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, και οι οποίοι έχουν ατομική ιδιοκτησία ή οικία εντός του χωριού, οι πρώην κάτοικοι του χωριού και οι απόγονοί τους, οι καταγόμενοι από το χωριό, καθώς επίσης και οι σύζυγοι και τα τέκνα τους, όπως επίσης και όποιος αποδέχεται τους σκοπούς του σωματείου και εκδηλώνει εμπράκτως το ενδιαφέρον του γι΄αυτό.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του σωματείου, μπορεί να εγγράψει επίτιμα μέλη, τα άτομα εκείνα που έχουν προσφέρει εξαιρετικές υπηρεσίες στο σωματείο, στο χωριό ή στην κοινωνία γενικότερα.
Άρθρο 5
Η εγγραφή των μελών γίνεται με έγγραφη αίτηση στην γραμματεία του ομίλου, η οποία καταχωρίζεται στο μητρώο των μελών του ομίλου κατόπιν εγκρίσεως του Δ.Σ. του ομίλου. Σε περίπτωση αρνητικής αποφάσεως του Δ.Σ.,μετά από απαίτηση του αιτούντος την εγγραφή του, αποφασίζει η γενική συνέλευση των μελών στην πρώτη μετά την αίτηση σύνοδό της, τακτική ή έκτακτη για την εγγραφή ή όχι.
Κάθε μέλος του σωματείου έχει δικαίωμα μετά από έγγραφη δήλωσή του προς το Δ.Σ. να αποχωρεί οποτεδήποτε από το σωματείο, αφού έχει τακτοποιήσει τα θέματα των εισφορών του μέχρι τον χρόνο της αποχώρησής του.
Τα μέλη τα οποία επιδεικνύουν ανάρμοστη συμπεριφορά προς τις επιδιώξεις και τους σκοπούς του σωματείου, που δεν συμμορφώνεται προς τις αποφάσεις αυτού, και δεν τηρούν τις διατάξεις του καταστατικού και τις αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης και Διοικητικού Συμβουλίου διαγράφονται από το σωματείο.
Η διαγραφή γίνεται από την Γ.Σ. μετά από πρόταση του Δ.Σ. Η επανεγγραφή των ως άνω διαγραφέντων μελών γίνεται κατά την ανωτέρω διαδικασία που τηρείται για την διαγραφή τους, υπό την προϋπόθεση ότι οι διαγραφέντες συμμορφώθηκαν προς το καταστατικό και τις αποφάσεις της ΓΣ και του ΔΣ.
Διαγράφονται κατευθείαν με απόφαση του ΔΣ τα μέλη τα οποία καθυστερούν αδικαιολόγητα την συνδρομή τους πέραν των τριών ετών. Τα μέλη αυτά επανεγγράφονται αυτοδικαίως μόλις πληρώσουν τις καθυστερούμενες εισφορές τους.
Άρθρο 6 (Δικαιώματα Μελών)
Τα μέλη του ομίλου έχουν το δικαίωμα να μετέχουν στις Γενικές Συνελεύσεις να λαμβάνουν τον λόγο και να εκθέτουν τις απόψεις τους επί των θεμάτων της ημερησίας διατάξεως κατόπιν αδείας του διευθύνοντος την συζήτηση, να εκλέγουν τα όργανα του σωματείου και να εκλέγονται σ΄αυτά, εφ΄όσον έχουν εκπληρώσει τις οικονομικές του υποχρεώσεις προς το σωματείο.
Τα μέλη δικαιούνται επίσης να προτείνουν οτιδήποτε θεωρούν πρόσφορο για την ευόδωση των σκοπών του ομίλου, δια εγγράφου ή προφορικής προτάσεως, προς το Δ.Σ. ή την ΓΣ, τα οποία αποφαίνονται επί των προτάσεων.
Άρθρο 7 (Υποχρεώσεις Μελών)
Τα μέλη του ομίλου υποχρεούνται να τηρούν τις διατάξεις του καταστατικού, να καταβάλουν στις κανονικές προθεσμίες τις πάσης φύσεως συνδρομές τους, να εργάζονται για την επιτυχία των σκοπών του ομίλου και να συμπεριφέρονται κοσμίως κατά τις συνεδριάσεις της ΓΣ.
Άρθρο 8 (Πόροι του Σωματείου)
Πόροι του σωματείου είναι οι τακτικοί και οι έκτακτοι. Τακτικοί πόροι είναι τα δικαιώματα εγγραφής και πρώτης ετήσια συνδρομής των μελών εκ 5,00 ευρώ και οι υποχρεωτικές ετήσιες εισφορές εκ 5,00 Ευρώ επίσης. Κάθε μέλος του ομίλου μπορεί εφόσον το θέλει να προσφέρει περισσότερα. Τα ποσά αυτά εισπράττονται από τον ταμία, ο οποίος εκδίδει την σχετική απόδειξη. Με απόφασης της ΓΣ μετά από πρόταση του ΔΣ είναι δυνατό να αυξάνεται ή να μειώνεται το ποσό της εγγραφής ή της ετήσιας εισφοράς.
Έκτακτοι πόροι είναι οι δωρεές, κληρονομικές και κληροδοσίες προς τον όμιλο, εισπράξεις από εράνους, θεατρικές παραστάσεις χοροεσπερίδες, λαχειοφόρους αγορές, καθώς επίσης και ενισχύσεις και παροχές από τις αρμόδιες αρχές προς τον όμιλο.
Τα μετρητά του ομίλου κατατίθενται σε Τράπεζα επιλογής του ΔΣ σε λογαριασμό στο όνομα του ομίλου, με την φροντίδα του ταμία. Ο ταμίας μπορεί να έχει στα χέρια του μέχρι 300,00 Ευρώ για τις τρέχουσες ανάγκες του ομίλου. Για να γίνει ανάληψη χρημάτων από την Τράπεζα μέχρι ποσού 1.000,00 Ευρώ χρειάζεται έγγραφο υπογεγραμμένο από τον Πρόεδρο και το Γενικό Γραμματέα. Για ανάληψη ποσού μεγαλύτερου από 1.000,00 Ευρώ χρειάζεται απόφαση του ΔΣ.
Άρθρο 9 (Εκπροσώπηση του Ομίλου)
Ο Πρόεδρος ή ελλείψει αυτού ο Αντιπρόεδρος του ομίλου εκπροσωπεί τον όμιλο ενώπιον των Δικαστικών και Διοικητικών Αρχών, όπως και ενώπιον παντός νομικού ή φυσικού προσώπου.
Άρθρο 10 (Διοίκηση του Ομίλου)
Όργανα του σωματείου είναι:
Α. Η Γενική Συνέλευση (Γ.Σ.)
Β. Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.)
Γ. Η Εξελεγκτική Επιτροπή (Ε.Ε.)
Ο όμιλος διοικείται από επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο και από τριμελή Εξελεγκτική Επιτροπή.
Το ΔΣ και η ΕΕ εκλέγονται ανά τέσσερα έτη από την Γ.Σ. που συμπίπτει με τον χρόνο λήξεως της θητείας τους, με μυστική φηψοφορία και με ψηφοδέλτια που διανέμονται κατά την ώρα της ψηφοφορίας και φέρουν την μονογραφή του Προέδρου της Γ.Σ. και την σφραγίδα του ομίλου. Η ψηφοφορία για την ανάδειξη του ΔΣ εποπτεύεται από τριμελή Εφορευτική Επιτροπή εκλεγμένη από την Γενική Συνέλευση.
Υποψηφιότητες υποβάλλονται μέχρι και 1 ημέρα πριν από την Γενική Συνέλευση στο ΔΣ του ομίλου. Το ΔΣ κατατάσσει τα ονόματα των υποψηφίων κατά απόλυτη αλφαβητική σειρά σε ενιαίο ψηφοδέλτιο και μεριμνά για την προμήθεια των αναγκαίων ψηφοδελτίων, φακέλων κλπ. για την ψηφοφορία.
Οι λεπτομέρειες της εκάστοτε ψηφοφορίες, αριθμός σταυρών προτίμησης κ.λπ. ορίζονται από το ΔΣ με απόφασή του.
Το ΔΣ μετά την εκλογή του συνέρχεται σε σώμα και εκλέγει μεταξύ των μελών του τον Πρόεδρο, τον Αντιπρόεδρο, τον Ταμία, τον Γενικό Γραμματέα, και τρεις συμβούλους.
Εκλέγονται δε κατά σειρά επιτυχία οι επτά πρώτοι ως τακτικά μέλη και οι υπόλοιποι επτά, εφόσον υπάρχουν, ως αναπληρωματικά.
Δεν μπορούν να εκλεγούν ως μέλη του ΔΣ του ομίλου, μέλη της Διοικήσεως των τριών τοπικών συνεταιρισμών.
Η Εξελεγκτική Επιτροπή είναι τριμελής. Μετά την εκλογή της εκλέγει τον Πρόεδρο αυτής και τον αναπληρωτή αυτού.
Άρθρο 11
Το Δ.Σ. συνεδριάζει τακτικά μία φορά τον μήνα ορισμένη ημέρα της εβδομάδας και έκτακτα κάθε φορά που αυτό κρίνεται αναγκαίο από τον Πρόεδρο ή όταν το ζητήσουν τέσσερα μέλη αυτού. Το ΔΣ συνέρχεται κατόπιν προσκλήσεως του Προέδρου, στην οποία αναγράφονται κάθε φορά τα θέματα της ημερήσιας διατάξεως
Το Δ.Σ. βρίσκεται σε απαρτία όταν παρίστανται τέσσερα μέλη αυτού. Αν κατά την πρώτη πρόσκληση δεν υπάρχει απαρτία η συνεδρίαση επαναλαμβάνεται εντός οκτώ
ημερών και θεωρείται ότι βρίσκεται σε απαρτία οσαδήποτε μέλη παρευρίσκονται. Οι αποφάσεις του ΔΣ λαμβάνονται κατά απόλυτη πλειοψηφία. Σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου. Τα διαφωνούντα μέλη μπορούν να εγγράψουν την διαφωνία τους στα πρακτικά.
Άρθρο 12
Το ΔΣ διοικεί τον όμιλο και ενεργεί ότι είναι πρόσφορο για την επιτυχία του σκοπού του ομίλου. Εφαρμόζει τις διατάξεις του καταστατικού, εγκρίνει κάθε πίστωση και δαπάνη συντάσσοντας προϋπολογισμό, συντάσσει και υποβάλει στην ΓΣ έκθεση των πεπραγμένων κατά την λήξη του χρόνου της θητείας του. Ορίζει εκτελεστικές επιτροπές για διάφορα ζητήματα του ομίλου, και γενικά αποφασίζει για κάθε ζήτημα που δεν υπάγεται κατά τους ορισμούς του παρόντος καταστατικού στην αρμοδιότητα της Γ.Σ.. ή της Ε.Ε. Τέλος εκτελεί τις αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης. Η ευθύνη των μελών του είναι συλλογική, και εναπόκειται στον έλεγχο της ΓΣ.
Άρθρο 13
Κάθε μέλος του ΔΣ που αποχωρεί αντικαθίστανται από το αναπληρωματικό μέλος.
Άρθρο 14
Το νέο Δ.Σ. αναλαμβάνει τα καθήκοντα με την εκλογή του και αφού γίνει παράδοση και παραλαβή της Διοικήσεως με πρακτικό εντός εβδομάδος σε κοινή συνεδρίαση των δύο συμβουλίων, με πρόσκληση του τέως προέδρου.
Άρθρο 15 (Καθήκοντα Προέδρου)
Ο Πρόεδρος του ΔΣ εκπροσωπεί τον όμιλο ενώπιον κάθε αρχής κι έχει υποχρέωση να γνωστοποιεί κάθε φορά στο Δ.Σ. τις ενέργειές του. Συγκαλεί το ΔΣ σε συνεδριάσεις και τα μέλη του ομίλου σε Γενικές Συνελεύσεις, προεδρεύει αυτών, θέτει προτάσεις σε ψηφοφορία, κηρύσσει την έναρξη και την λήξη των συνεδριάσεων και των συνελεύσεων, καταρτίζει και εισηγείται τα θέματα της ημερήσιας διατάξεως, υπογράφει τα έγγραφα και τα χρηματικά εντάλματα μαζί με τον Γενικό Γραμματέα.
Ο πρόεδρος επίσης εντέλλεται την πληρωμή κάθε δαπάνης βάσει του ψηφισθέντος προϋπολογισμού ή κάθε πίστωσης που έχει αποφασισθεί από το Δ.Σ. και γενικά επιμελείται για την πιστή εφαρμογή των αποφάσεων της ΓΗΣ, του ΔΣ και των διατάξεων του καταστατικού και των νόμων.
Άρθρο 16 (Καθήκοντα Γραμματέως)
Ο Γραμματέας τηρεί το μητρώο των μελών, φυλάσσει τα έγγραφα και την σφραγίδα του ομίλου, συντάσσει τα πρακτικά των συνεδριάσεων του ΔΣ και της ΓΣ, συνυπογράφει με τον Πρόεδρο κάθε έγγραφό ή ένταλμα, διευθύνει την υπηρεσία του Γραφείου, φυλάσσει το αρχείο του ομίλου και γενικά κάθε αντικείμενο του ομίλου.
Τον Γενικό Γραμματέα όταν απουσιάζει ή κωλύεται τον αναπληρώνει ένας από τους τρεις συμβούλους.
Άρθρο 17 (Καθήκοντα Ταμία)
Ο Ταμίας εισπράττει τις ετήσιες συνδρομές των μελών και κάθε άλλη εισφορά και πρόσοδο του ομίλου, εκτελεί κάθε πληρωμή βάσει των ενταλμάτων που είναι υπογεγραμμένα από τον Πρόεδρο και τον Γενικό Γραμματέα, τηρεί τα απαραίτητα βιβλία διαχειρίσεως του ομίλου, καταθέτει επ΄ονόματι του ομίλου σε υποκατάστημα Τράπεζας της επιλογής του ΔΣ, στην Βέροια, κάθε χρηματικό ποσό που υπερβαίνει τα 300,00 Ευρώ και αναλαμβάνει τις καταθέσεις αυτές σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 8 του παρόντος.
Όταν ο ταμίας απουσιάζει ή κωλύεται, αναπληρώνεται από άλλο μέλος του ΔΣ που ορίζεται από το ΔΣ.
Άρθρο 18 (Καθήκοντα Αντιπροέδρου)
Όταν ο πρόεδρος είναι απών ή κωλύεται, αναπληρώνεται από τον αντιπρόεδρο, όταν δε απουσιάζει ή κωλύεται και αυτός αναπληρώνεται από τον Γενικό Γραμματέα.
Άρθρο 19 (Εξελεγκτική Επιτροπή)
Η εξελεγκτική Επιτροπή συνέρχεται κάθε τρίμηνο και ελέγχει τα βιβλία και την διαχείριση του ομίλου. Κάθε χρόνο συντάσσει έκθεση σχετικά με την διαχείριση του ΔΣ την οποία και υποβάλει προς την Γενική Συνέλευση.
Άρθρο 20 (Τηρούμενα Βιβλία)
Ο όμιλος τηρεί υποχρεωτικά τα παρακάτω βιβλία: α) Πρακτικό αποφάσεων του Δ.Σ. β) Πρακτικό αποφάσεων της Γ.Σ. γ) Βιβλίο μητρώου μελών δ) Πρωτόκολλα αλληλογραφίας ε) Βιβλία εσόδων και εξόδων και στ) Φάκελο αρχείου
Άρθρο 21 (Γενικές Συνελεύσεις)
Κάθε έτος συνέρχεται μία τακτική Γενική Συνέλευση, στο διάστημα από 20 Ιουλίου έως 15 Αυγούστου, όπου το Δ.Σ. υποβάλει έκθεση της δράσεώς του και ταμειακής διαχειρίσεως την οποία θέτει υπό την έγκριση της ΓΣ.
Προκειμένου δε να γίνουν εκλογές υποβάλει συγχρόνως και την παραίτησή του αφού εκλέξει τριμελή εφορευτική επιτροπή για την διενέργεια αρχαιρεσιών. Στην εφορευτική επιτροπή δεν επιτρέπεται να μετέχουν υποψήφιοι για το ΔΣ και την ΕΕ.
Ο πρόεδρος της εφορευτικής επιτροπής μονογράφει τα ψηφοδέλτια τα οποία φέρουν την σφραγίδα του ομίλου και εξάγει τα αποτελέσματα μετά την διεξαγωγή της ψηφοφορίας. Ως μέλη του ΔΣ εκλέγονται οι πρώτοι επτά πλειοψηφίσαντες ως αναπληρωματικοί δε οι επτά επόμενοι εφόσον υπάρχουν άλλως οι τρεις επόμενοι.
Η εξελεγκτική επιτροπή στην ΓΣ κάνει έκθεση απολογισμού και εκθέτει στην συνέλευση τις τυχόν ελλείψεις και ανωμαλίες της οικονομικής διαχειρίσεως του ομίλου.
Η ΕΕ εκλέγεται από ξεχωριστά ψηφοδέλτια, ταυτόχρονα με το ΔΣ. Τακτικά μέλη της ΕΕ εκλέγονται οι τρεις πρώτοι πλειοψηφίσαντες, αναπληρωματικοί δε οι τρεις επόμενοι εφόσον υπάρχουν άλλως οι δύο επόμενοι.
Άρθρο 22
Η ΓΣ αποτελεί το ανώτατο όργανο του σωματείου και αποφασίζει για κάθε ζήτημα που αφορά τον όμιλο. Εκλέγει τα όργανα του σωματείου, αποφασίζει επί της καλής ή κακής διαχειρίσεως των οικονομικών του ομίλου, αποφασίζει περί της εγκρίσεως ή μη του ισολογισμού, περί της μεταβολής του σκοπού του ομίλου, περί τροποποιήσεως του καταστατικού, περί διαλύσεως του ομίλου και περί υποβολής παντός μέλους μη συμμορφούμενου προς το καταστατικό.
Άρθρο 23
Οι αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης λαμβάνονται κατ΄απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών. Η ΓΣ είναι σε απαρτία εφ΄όσον παρίσταται το ½ των ταμειακώς εντάξει μελών του ομίλου. Εάν δεν επιτευχθεί απαρτία κατά την πρώτη συνέλευση, καλείται νέα εντός το πολύ οκτώ ημερών με τα ίδια ακριβώς θέματα, οπότε η συνέλευση βρίσκεται σε απαρτία εφόσον παρίσταται το 1/3 των μελών. Αν και στην δεύτερη συνεδρίαση δεν επιτευχθεί η απαρτία της ΓΣ τότε καλείται και τρίτη, με τα ίδια θέματα, εντός οκτώ ημερών, οπότε υπάρχει απαρτία αν παρίσταται το ¼ των μελών αν και κατά την συνέλευση αυτήν δεν μπορέσει να επιτευχθεί απαρτία τότε δεν μπορεί να κληθεί νέα με τα ίδια θέματα πριν από την παρέλευση ενός μηνός, οπότε η συνέλευση αυτή θα θεωρείται πρώτη.
Δικαίωμα ψήφου έχουν μόνο τα μέλη που είναι ταμειακώς τακτοποιημένα.
Άρθρο 24
Η ΓΣ συγκαλείται εκτάκτως κάθε φορά που αυτό κρίνεται απαραίτητο από το Δ.Σ. ή αν το ζηήσει εγγράφως ο 1/5 των μελών, οπότε ο Πρόεδρος του ΔΣ υποχρεούται να συγκαλέσει την ΓΣ με τα θέματα που αναγράφονται στην αίτηση.
Άρθρο 25
Τα μέλη συγκαλούνται σε ΓΣ με έγγραφη πρόσκληση του Προέδρου του ΔΣ στην οποία αναγράφονται ρητώς και ορισμένως τα θέματα που πρόκειται να συζητηθούν, κάθε μέλος δε λαμβάνει γνώση υπογράφοντας επί της προσκλήσεως και δίπλα στο όνομά του. Η πρόσκληση για την σύγκληση της ΓΣ γίνεται με δημοσίευση στον τοπικό τύπο, σε ημερήσια εφημερίδα, και τουλάχιστον τρεις δημοσιεύσεις, η πρώτη εκ των οποίων γίνεται 10 ημέρες πριν και η τελευταία, 1 ημέρα πριν από την ΓΣ, καθώς και με ανάρτηση της πρόσκλησης και των θεμάτων ημερησίας διάταξης σε κεντρικά σημεία του Ξηρολειβάδου.
Άρθρο 26
Προς λήψη αποφάσεων περί τροποποιήσεως του καταστατικού ή διαλύσεως του ομίλου απαιτείται η παρουσία του ½ των μελών και η πλειοψηφία των ¾ των παρισταμένων σε Γενική Συνέλευση η οποία συγκαλείται ειδικά για τον σκοπό αυτόν.
Η περιουσία που υπάρχει κατά την διάλυση του ομίλου περιέρχεται όπου αποφασίσει η τελευταία ΓΣ που θα συγκληθεί για τον σκοπό αυτό, με την προϋπόθεση ότι θα παραμείνει σε φορείς του χωριού.
Άρθρο 27
Ο όμιλος έχει κυκλική σφραγίδα με τις λέξεις «ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΞΗΡΟΛΕΙΒΑΔΟΥ» και στο μέσο αυτής το έτος ιδρύσεως του 1965
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ
Το παρόν καταστατικό του στην Βέροια Ν.Ημαθίας ιδρυθέντος και εδρεύοντος σωματείου με την επωνυμία «ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΞΗΡΟΛΕΙΒΑΔΟΥ» δημοσιεύθηκε με την υπ΄αριθμ.10/ΕΜ/2004 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Βέροιας μετά την τελεσιδικία της οποίας ενεγράφη εις το βιβλίο αναγνωρισμένων σωματείων του Πρωτοδικείου Βέροιας με αύξοντα αριθμό 12/29.03.2004

Η ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΤΑΣΗ ΣΤΟ ΞΗΡΟΛΙΒΑΔΟ

Αύγουστος 12th, 2011

Το έντονο ενδιαφέρον των κατοίκων και των επισκεπτών του Ξηρολιβάδου που γέμισαν την συνεδριακή αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου Ξηρολιβάδου διήγειρε η εκδήλωση με θέμα «Η ΥΠΕΡΤΑΣΗ ΣΤΟ ΒΟΥΝΟ ΚΑΙ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ» του κύκλου ομιλιών «ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΤΟ ΞΗΡΟΛΙΒΑΔΟ» που προγραμμάτισε ο ΠΟΞ στα πλαίσια της διοργάνωσης «ΓΙΟΡΤΕΣ ΒΕΡΜΙΟΥ 2011».
Ομιλητής της εκδήλωσης ήταν ο Ξηρολιβαδιώτης Ειδικός Παθολόγος Νίκος Παπαγιαννούλης ο οποίος με γλαφυρό λόγο και επιστημονικά τεκμηριωμένα στοιχεία , κράτησε καθηλωμένο το κοινό επί μία και πλέον ώρα.
Ο ομιλητής προκάλεσε έντονα συναισθήματα συγκίνησης και νοσταλγίας αναφερόμενος σε παλαιότερες ιατρικές του εμπειρίες τις οποίες συνέδεσε με πρόσωπα και γεγονότα που σημάδεψαν την κοινωνία του Ξηρολιβάδου. Κατά τον διάλογο δε που ακολούθησε ο Ν.Παπαγιαννούλης επισήμανε την εξέλιξη της ιατρικής επιστήμης που είχε συνέπεια την αναθεώρηση πολλών απόψεων για το θέμα της υπέρτασης και των συναφών παθολογικών καταστάσεων.
Τον Νίκο Παπαγιαννούλη παρουσίασε στο κοινό ο Πρόεδρος του ΠΟΞ Τάσος Βασιάδης ο οποίος αναφέρθηκε στην συνολική διαδρομή του ομιλητή ως Ιατρού, Συνδικαλιστή, Πολιτικού και Κοινωνικού Παράγοντα.

Ο ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΣΤΟ ΞΗΡΟΛΙΒΑΔΟ

Αύγουστος 12th, 2011

Την ιδιαίτερη συμμετοχή των Ξηρολιβαδιωτών στον Μακεδονικό Αγώνα και τα ιστορικά γεγονότα που διαδραματίσθηκαν στο Ξηρολίβαδο και την ευρύτερη περιοχή, ανέπτυξε διεξοδικά ο Υποστράτηγος ε.α. Αλέξανδρος Τρομπούκης στην εμπεριστατωμένη ομιλία του, που πραγματοποιήθηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο Ξηρολιβάδου την ημέρα Εθνικής Μνήμης του χωριού.
Ενώπιον του κοινού που γέμισε την συνεδριακή αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου, ο ομιλητής με τεκμηριωμένα στοιχεία και πλούσιο απεικονιστικό υλικό περιέγραψε την δράση των γνωστότερων Μακεδονομάχων στην περιοχή , με προεξάρχουσα την φυσιογνωμία του καπετάν Τάσου (Στέργιου Κουκουτέγου).
Ειδικές επίσης αναφορές επιφυλάχθηκαν για τα γεγονότα του Μακεδονικού Αγώνα στην περιοχή, που καθόρισαν τις γενικότερες εξελίξεις, με ιδιαίτερη επισήμανση στην μάχη του Ξηροβουνίου.
Κατά την έναρξη της εκδήλωσης, τον ομιλητή παρουσίασε στο κοινό ο Πρόεδρος του ΠΟΞ Αν. Βασιάδης , ο οποίος μίλησε για την προσωπικότητα και την γενικότερη διαδρομή του.
Την εκδήλωση χαιρέτησε η Αντιδήμαρχος Βέροιας Βέτα Αρχοντάκη. Μετά το τέλος της εκδήλωσης τα μέλη του προεδρείου του ΠΟΞ , Αν.Τυφλίδης και Αν. Κόγια επέδωσαν προς τον Αλ. Τρομπούκη αναμνηστικά δώρα.

Η ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΟ ΞΗΡΟΛΙΒΑΔΟ

Αύγουστος 12th, 2011

Οι ποδοσφαιρικοί αγώνες στο λιβάδι του Ξηρολιβάδου αποτελούν καθιερωμένη από πολλών ετών παράδοση και αναβιώνουν κάθε χρόνο σαν φιλικές συναντήσεις μεταξύ των παιδικών ομάδων του ορεινών χωριών της περιοχής. Κορυφαία όμως ποδοσφαιρική συνάντηση που προκαλεί το γενικότερο ενδιαφέρον του χωριού είναι μεταξύ των ομάδων Νέων και Παλαιμάχων Ξηρολιβάδου που πραγματοποιείται την ημέρα Εθνικής Μνήμης.
Η συνάντηση αυτή εντάχθηκε και φέτος από τον ΠΟΞ στις ΓΙΟΡΤΕΣ ΒΕΡΜΙΟΥ και πραγματοποιήθηκε στο φυσικό γήπεδο του λιβαδιού.
Οι Παλαίμαχοι Ξηρολιβαδιώτες ξέχασαν για λίγο τις έγνοιες τους και φόρεσαν και πάλι την ποδοσφαιρική φανέλα παρατάσσοντας την πείρα και την τεχνική απέναντι την ορμή και το πάθος των νέων. Ο αγώνας που πραγματοποιήθηκε υπό την διαιτησία του Α. Τυφλίδη, είχε πολλές απρόβλεπτες και κρίσιμες φάσεις που κράτησαν σε συνεχές ενδιαφέρον τους φιλάθλους που παραβρέθηκαν και έληξε με νικήτρια την ομάδα των Νέων με σκορ 2-1. Τα γκολ σημείωσαν από τους Νέους οι Γιάννης Αντωνιάδης και Λάζαρος Πίκος, και από τους Παλαιμάχους ο Γιώργος Κουτόβας. Μετά την λήξη του αγώνα οι Ξηρολιβαδιώτες γλέντησαν όλοι μαζί αδελφωμένοι, όπως άλλωστε συνηθίζεται.
Οι συνθέσεις των ομάδων είχαν ως εξής:
ΝΕΟΙ ΞΗΡΟΛΙΒΑΔΟΥ Λάζαρος Πίκος, Νίκος Πατσιαβούρας, Κώστας Πίκος, Κώστας Λυκοστράτης, Γιώργος Τσιαμήτρος, Πέτρος Μπλατσιώτης, Γιάννης Αντωνιάδης, Πέτρος Χοντραντώνης, Στέργιος Γκασνάκης, Χρήστος Χατζημασούρας, Πρόδρομος Μπλατσιώτης, Ηλίας Τσιαμήτρος, Βαγγέλης Καμπάς, Χρήστος Τυφλίδης, Γιώργος Μιχαηλίδης, Γιάννης Βασιάδης.
ΠΑΛΑΙΜΑΧΟΙ ΞΗΡΟΛΙΒΑΔΟΥ Γιάννης Πατσιαβούρας, Δημήτρης Τσιαβός, Αντώνης Τσολακίδης, Γιώργος Κουτόβας , Δημήτριος Αδαμίδης, Τέλης Παπαθεοφίλου, Νίκος Πασχαλάκης, Απόστολος Κουκόλης, Γιώργος Γκασνάκης, Νίκος Μπλατσιώτης, Μιχάλης Ελευθεριάδης, Νίκος Παγούρας, Ηλίας Τσιαμήτρος, Στέργιος Ντέλλας, Ζώης Μπαζάκας, Χασιώτης Γιώργος.

ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΦΡΙΚΗ ΣΤΟ ΞΗΡΟΛΙΒΑΔΟ

Αύγουστος 12th, 2011

Έντονες εντυπώσεις προκάλεσε η παρουσίαση των εμπειριών του ιεραποστολικού ταξιδιού που πραγματοποίησε ο Πρωτοσύγκελος της Ιερας Μητροπόλεως Βεροίας Αρχιμανδρίτης π. Γεώργιος Χρυσοστόμου, στην Κεντρική Αφρική. Η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο Ξηρολιβάδου, από τον π.Γεώργιο, ενώπιον πολλών κατοίκων και επισκεπτών του χωριού που γέμισαν την συνεδριακή αίθουσα. Με αφηγηματική δεινότητα και πλούσιο φωτογραφικό υλικό ο ομιλητής οδήγησε το κοινό σε ένα ξεχωριστό ταξίδι στο μακρινό Κογκό όπου η Ορθόδοξη Ιεραποστολή επιτελεί θαυμαστό έργο. Εικόνες πρωτόγονης διαβίωσης σε πανέμορφο τροπικό περιβάλλον, χαμογελαστά πρόσωπα ιθαγενών σε συνθήκες έλλειψης στοιχειωδών ανέσεων και ιεραποστολικός ζήλος σε συνθήκες ανασφάλειας, υπήρξαν οι αντιθέσεις που χαρακτήρισαν το ιεραποστολικό ταξίδι που παρουσιάστηκε με τον πλέον εντυπωσιακό τρόπο από τον π. Γεώργιο. Κατά την ομιλία αναπτύχθηκαν τα σημαντικά ιστορικά στοιχεία της Ορθόδοξης Ιεραποστολής στο Κογκό και παρουσιάστηκαν οι μορφές που συνδέθηκαν άρρηκτα με αυτήν. Περιγράφηκε δε το πλούσιο ιεραποστολικό έργο που συντελείται στην αφρικανική χώρα , όπου ο τοπικός πληθυσμός δέχεται την αγάπη της πνευματικής αρωγής, της υγειονομικής περίθαλψης, της διατροφής και της παιδείας.
Τον ομιλητή προσφώνησε ο Πρόεδρος του ΠΟΞ κ. Αναστάσιος Βασιάδης, οποίος αναφέρθηκε στους ιδιαίτερους δεσμούς που τον συνδέουν με το Ξηρολίβαδο. Μετά το τέλος της ομιλίας και τον διάλογο που ακολούθησε , ο πατήρ Γεώργιος προσέφερε προς όλους τους παρευρεθέντες αντίτυπα βιβλίου του, στο οποίο κατέγραψε τις εμπειρίες του ιεραποστολικού του ταξιδίου στο Κογκό. Εκ μέρους του ΠΟΞ προσφέρθηκαν στον ομιλητή αντίτυπα των εκδόσεών του.

Η ΗΜΕΡΑ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΟΣ ΣΤΟ ΞΗΡΟΛΙΒΑΔΟ

Αύγουστος 9th, 2011

Στις ΓΙΟΡΤΕΣ ΒΕΡΜΙΟΥ 2011 ο Πολιτιστικός Όμιλος Ξηρολιβάδου ενέταξε και την Ημέρα Καθαριότητας του χωριού.
Έτσι την καθορισθείσα ημέρα, μέλη του ΠΟΞ εφοδιασμένα με γάντια, σακούλες και διάφορα αναγκαία εξαρτήματα περιήλθαν τους δρόμους του χωριού και μάζεψαν όλα τα σκουπίδια που ασκήμιζαν το τοπίο. Σκοπός της δραστηριότητας είναι να ενισχυθεί ο εθελοντισμός στην περιοχή και να αναπτυχθεί η κοινή συνείδηση διαφύλαξης της υγιεινής και της αισθητικής του περιβάλλοντος

ΟΙ ΠΙΤΕΣ ΣΤΟ ΞΗΡΟΛΙΒΑΔΟ ΜΙΑ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΠΟΥ ΚΡΑΤΕΙ

Αύγουστος 6th, 2011


Με αυθόρμητη συμμετοχή και με διάχυτη την αγάπη προς την παράδοση αναβίωσε στο Ξηρολίβαδο η καθιερωμένη γιορτή της πίττας.
Οι Ξηρολιβαδιώτισσες συμμετείχαν στην γιορτή με τις πίτες τους, που με ιδιαίτερο μεράκι, ξεχωριστή τεχνική και παλιές παραδοσιακές οικογενειακές συνταγές ετοίμασαν. Οι πίτες εκτέθηκαν σε μεγάλες τραπεζαρίες στην αυλή του Πολιτιστικού Κέντρου και αφέθηκαν στον θαυμασμό των Ξηρολιβαδιωτών και των πολυπληθών φίλων του χωριού που παρευρέθηκαν στην εκδήλωση, πριν μοιραστούν δίνοντας την ξεχωριστή γευστική διάσταση της παράδοσης.

Στην Γιορτή της Πίτας συμμετείχαν με γευστικότητες δημιουργίες τους οι Σοφία Κόγια (χορτόπιτα), Καραγεωργίου Νιόβη (τυρόπιτα), Καραμήτρου Χρύσα (τυρόπιτα), Δήμητρα Χασιώτη (τυρόπιτα), Αννα Τίκα (κολοκυθόπιτα), Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου (τυρόπιτα), Μαριοάρα Καραγιάννη (τυρόπιτα), Ευδοξία Αράβα (κρεμόπιτα), Λίτσα Μπαζάκα (χορτοπιτα), Βάσω Χατζημασούρη (πρασόπιτα), Ιφιγένεια Γκαγκανιάρα (γαλατόπιτα), Φωτούλα Κουτόβα (τυρόπιτα), Κίκα Γιαγκούλα (τυρόπιτα), Άννα Ευθυμίου (τυρόπιτα), Δέσποινα Αράβα (αυγοτυρόπιτα), Μαίρη Χασιώτη (πρασόπιτα), Λίλιαν Ντέλλα (τσουκνιδόπιτα), Κατερίνα Ζαρκάδα (τυρόπιτα), Ειρήνη Πασχαλάκη ( πίτα μάρσινα), Μαρία Ελευθεριάδου (χορτόπιτα), Λιάνα Παππαγιαννούλη (γαλατόπιτα), Καλλιρόη Χασιώτη (χορτόπιτα), Βούλη Καφέ (τυρόπιτα), Ελευθερία Νάκα (τυρόψωμο και γαλατόπιτα), Κορνηλία Μπέλλα (λαπατόπιτα και μπομπότα), Αλεξάνδρα Μουρτζίλα (κολοκυθόπιτα), Μαρία Αράπη (γαλατόπιτα), Δέσποινα Πίκου (γαλατόπιτα), Ελένη Χριστοφορίδου (παστουρμαδόπιτα), Ευμορφία Αυτζή (τυρόπιτα), Κατερίνα Ψιψίκα (τυρόπιτα), Ευδοξία Μιχαηλίδου (κολοκυθοτυρόπιτα).
Το μοίρασμα των πιτών σε όλους τους παρευρεθέντες συνοδεύτηκε με ατομικά γιαούρτια becel προσφορά του διαιτολόγου Αθανασίου Τόπη και της εταιρίας ΕΛΑΪΣ.

Τούς παρευρισκόμενους χαιρέτισε η Γ.Γ. του ΠΟΞ Τασούλα Κόγια η οποία αναφέρθηκε στην παράδοση της ξηρολιβαδιώτικης πίτας και στην συνέχεια παρουσίασε τις συμμετοχές. Χαιρετισμό απηύθυνε και ο Ταμίας του ΠΟΞ Γιάννης Τσιαμήτρος που επιμελήθηκε το μουσικοχορευτικό πρόγραμμα της εκδήλωσης. Η εκδήλωση υποστηρίχθηκε τεχνικά από ομάδα που συντόνισε το μέλος του Δ.Σ. του ΠΟΞ Γιώργος Γεωργίου.

Η γιορτή της πίτας ολοκληρώθηκε με το παραδοσιακό γλέντι στον χώρο του Πολιτιστικού Κέντρου Ξηρολιβάδου, στο οποίο δικαιωματικά πρωτοστάτησαν οι γυναίκες του χωριού.

Ομιλία για την αντισύλληψη στο Ξηρολίβαδο

Αύγουστος 5th, 2011

Mε το καίριο και ιδιαίτερα ενδιαφέρον θέμα της επείγουσας αντισύλληψης ξεκίνησε ο κύκλος των ιατρικών ενημερώσεων στο Ξηρολίβαδο που προγραμμάτισε ο Πολιτιστικός Όμιλος του χωριού στα πλαίσιο της διοργάνωσης ΓΙΟΡΤΕΣ ΒΕΡΜΙΟΥ 2011. Ομιλητής ήταν ο ξηρολιβαδιώτικης καταγωγής Γυναικολόγος Μαιευτήρας Γιώργος Ζαρκάδας από την Μελίκη, που δραστηριοποιείται επαγγελματικά στην Θεσσαλονίκη. Τον ομιλητή παρουσίασε στο κοινό που προσήλθε στο Πολιτιστικό Κέντρο Ξηρολιβάδου ο Πρόεδρος του ΠΟΞ Τάσος Βασιάδης.
Με επιστημονική εγκυρότητα γλαφυρότητα και αμεσότητα, ο Γιώργος Ζαρκάδας παρουσίασε όλες τις παραμέτρους του θέματος στο κοινό, που στην πλειοψηφία του αποτελούσαν νέοι του χωριού. Στον διάλογο που ακολούθησε, ο ομιλητής είχε την ευκαιρία να δόσει πρόσθετα ενδιαφέροντα στοιχεία. Μετά το τέλος της παρουσίασης, τα μέλη του Προεδρείου του ΠΟΞ Τάσος Τυφλίδης και Τασούλα Κόγια, προσέφεραν στον ομιλητή αναμνηστικά δώρα, εκ μέρος του Ομίλου.
Η Ιατρική Ενημέρωση θα συνεχιστεί στο Ξηρολίβαδο την Τρίτη 9 Αυγούστου ώρα 9 μ.μ. με τον Ειδικό Παθολόγο Νίκο Παπαγιαννούλη που θα αναπτύξει το επίκαιρο θέμα «Η ΥΠΕΡΤΑΣΗ ΣΤΟ ΒΟΥΝΟ ΚΑΙ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ».

ΟΙ ΞΗΡΟΛΙΒΑΔΙΩΤΕΣ ΣΤΟ ΛΙΒΑΔΙ ΟΛΥΜΠΟΥ

Αύγουστος 5th, 2011

Στα πλαίσια των πολιτιστικών ανταλλαγών που ο ΠΟΞ έχει θεσμοθετήσει, πραγματοποιήθηκε εξόρμηση γνωριμίας με το Λιβάδι Ολύμπου, το ξακουστό Βλαχολίβαδο η Μεγαλολίβαδο όπως είναι τα ονόματα με τα οποία κατά καιρούς ήταν γνωστότερη αυτή η ακμάζουσα παλαιότερα ορεινή κωμόπολις.
Μέσα από μια θαυμάσια διαδρομή στο δασικό περιβάλλον του «βουνού των θεών» η αποτελούμενη από 52 άτομα ξηρολιβαδιώτικη αποστολή, έφθασε στο προορισμό της στα 1200 μέτρα υψόμετρο. Στην είσοδο του Λιβαδίου τους Ξηρολιβαδιώτες υποδέχτηκαν ο Αντιδήμαρχος του καλλικρατικού Δήμου Ελασώνος και π.Δήμαρχος Λιβαδίου Νίκος Καψάλης και ο εκπρόσωπος του Εξωραϊστικού Συλλόγου Λιβαδίου Τάσος Καζλάρης, οι οποίοι ξενάγησαν τους επισκέπτες στις παραδοσιακές εκκλησίες, στο Ιστορικό Μουσείο, τα σοκάκια και τα λοιπά αξιοθέατα, ενώ τους ενημέρωσαν για την ιστορία και τις παραδόσεις του τόπου. Μπροστά στο μνημείο του Γεωργάκη Ολύμπιου ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Ομίλου Ξηρολιβάδου Τάσος Βασιάδης και η Γ.Γ. Τασούλα Κόγια αναφέρθηκαν στις αντίστοιχες παραδόσεις του Ξηρολιβάδου στο Βέρμιο όρος και προσέφεραν στους οικοδεσπότες αντίτυπα των εκδόσεων του ΠΟΞ. Οι Ξηρολιβαδιώτες επισκέφθηκαν τις εγκαταστάσεις του Αγροτικού και Μεταποιητικού Συνεταιρισμού Γυναικών Λιβαδίου και ενημερώθηκαν για τις δραστηριότητές του. Μετά την ολοκλήρωση της ξενάγησης η Ξηρολιβαδιώτες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και γευστικά το Λιβάδι κάτω από τον μεγάλο πλάτανο στην κεντρική πλατεία.
Η γνωριμία με το Λιβάδι του Ολύμπου και τους ανθρώπους του, άφησε μια γλυκιά ανάμνηση για τους Ξηρολιβαδιώτες, που θα τους συντροφεύει σαν αναπόσπαστο στοιχείο της διοργάνωσης ΓΙΟΡΤΕΣ ΒΕΡΜΙΟΥ.
Ο ΠΟΞ ευχαριστεί δημοσίως τους Νίκο Καψάλη και Τάσο Καζλάρη για την υποδοχή που επιφύλαξαν, καθώς και τους Γιώργο Συννεφάκη Πρόεδρο του Συλλόγου Λιβαδιωτών Θεσσαλονίκης και Τάσο Σπανό Λιβαδιώτη γιατρό στην Θεσσαλονίκη, για το διαρκές τους έμπρακτο ενδιαφέρον ώστε η αποστολή πολιτιστικών ανταλλαγών στο Λιβάδι να στεφθεί με απόλυτη επιτυχία.

Επόμενη Σελίδα »

Το παρόν συγχρηματοδοτείται κατά 75% από το ΕΓΤΠΕ